strah pred tekmami

Vprašanja na tosemjaz.net.
elvita::tsj

strah pred tekmami

ObjavaNapisal elvita::tsj » 08 Nov 2002 20:38

živjo! stara se 14 let. Prejšno sezono sem dobila STRAH TREMO pred tekmami. Na treningih sem zelo dobra. Vendar ko pridem na start imam tak strah da so potem moji rezultati zelo slabi. Drugače sem zelo samozavestna. O tem sem se že veliko pogovarjala s trenerjem, starši,... Vendar nič ne pomaga. Tudi sama ne vem, česa točno me je strah. Kako naj se na startu prepričam da znam, zmorem?


PROSIM VAS ZA ODGOVOR.

ŽE V NAPREJ SE VAM ZAHVALJUJEM
maja::tsj

Re: strah pred tekmami

ObjavaNapisal maja::tsj » 11 Nov 2002 16:32

tudi meni se to pogosto dogaja. sicer ne pred športom ker nisem športni tip vendar pa pred raznoraznimi nastopi... glej: tiv si vadila,šlo ti je dobro torej znaš in zmoreš. zato: vsako tekmo jemlji kot trening. poskušak misliti na to da si na domačem stadionu da vadiš. pred začetkom tekme ko že stojiš na startu zapri oči, ingnoriraj navijače in vse ostale ter si ponavljaj samo tole: zanm in zmorem! vlilo ti bo samozavesti. ko boš začela teči si ponavljaj ta stavek ter vedno ko boš na koncu z močmi pomisli na to kako boš zadovoljna z zmago. ti. tvoj trener, tvoja družina... ne morem ti reči da bo to delaovalo takoj in da biš takoj super samozavestna brez treme, vendar bo tudi to sčasoma prišlo. vendar nbe samo od sebe. pomembno je predvsem to da zaupaš vase! upam da sem ti vsaj malo olajšala zadevo! Maja
odgovor svetovalca::tsj

Re: strah pred tekmami

ObjavaNapisal odgovor svetovalca::tsj » 14 Nov 2002 08:48

Draga Elvita!

Pred kratkim sem posredoval odgovor na praktično enako vprašanje, kot je tvoje (trema pri športu), zato ga sedaj v celoti povzemam:

Trema je v športu zelo pogost pojav. Ne bomo zgrešili, če rečemo, da jo pozna praktično vsak športnik. Nekateri jo doživljajo zelo pogosto, drugi redkeje, nekateri jo močno občutijo, drugi jo komaj zaznajo. Nekatere, tudi vrhunske športnike, zelo moti in ovira pri njihovi igri in nastopu. Spet druge športnike moti, če je pred nastopom ne občutijo; pravijo, da brez treme ne morejo dobro nastopati. Torej, najprej moraš vedeti, da tvoja trema ni nič slabega, čudnega, nenavadnega. Zavoljo tega ti ni potrebno imeti še dodatnih slabih pomislekov, npr. da si zaradi tega slab športnik ali pa, da se ne znaš obvladati in podobno.

Tvoje vprašanje je, kako se znebiti treme. Težko, če že ne nemogoče. Vendar brez strahu, kljub temu se da veliko storiti, da te ne bo več toliko motila pri igri. Zakaj se je ne da znebiti? Del odgovora se skriva že v prejšnjem odstavku, kjer si zvedel, da je to pravzaprav normalen pojav pri športnikih. Drugi del odgovora pa se skriva v čustvu, ki je osnova vsake treme. To je strah. Strah pa je normalno človeško čustvo, ki ga v različnih oblikah (živčnost, tesnoba, nervoza, panika… in tudi trema) doživljamo vsi ljudje skozi vse življenje in v različnih situacijah. Popolnoma znebiti se strahu je nekaj zelo nenaravnega in nemogočega. Zaradi vsega tega raje govorimo o obvladovanju treme. To pomeni, da tremo še vedno doživljaš, vendar te ne ovira več tako močno med igro. Kako se naučiti obvladati tremo, pa boš izvedel v naslednjih dveh odstavkih.

Poznamo dve glavni obliki treme in glede na to, katero obliko športnik pretežno doživlja, svetujemo tudi način obvladovanja. Prva oblika je t.i. telesna trema, kjer športnik doživlja veliko neprijetnih občutkov na različnih delih telesa: napete nesproščene mišice, tresenje in potenje rok, tiščanje na vodo, tiščanje v želodcu… Če občutiš takšno tremo, ti svetujem predvsem tehnike sproščanja. V naših knjižnicah je na voljo kar precej priročnikov o različnih tehnikah sproščanja, npr. avtogenem treningu, mišičnem sproščanju, dihanju, jogi… vse to pomaga. Ni toliko pomembno, katero tehniko izbereš, pomembno pa je, da pri tem, kar boš prebral, vztrajaš in se tehnike potrpežljivo in temeljito naučiš. Šele takrat jo boš lahko uporabil pred tekmo ali treningi – ne tik pred njo, kakšno uro pred – na kateri bo potem tvoje telo bolj sproščeno in verjetno tudi tvoja igra. Nekatere tehnike ali pa vsaj njihove dele lahko uporabljaš tudi med igro. Npr. si že kdaj videl košarkarje ali pa tenisače, ko pred prostim metom ali servisom globoko vdihnejo in izdihnejo. Izdih sprošča!!

Druga oblika je t.i. mentalna trema, kjer športniku roji po glavi ogromno motečih misli, zaradi katerih se ne more osredotočiti na igro. Npr. misli, kako sem slab, kaj si drugi mislijo, ne zmorem tega, spet bom zamočil, trener me bo nadrl in podobno. Če doživljaš kaj podobnega, ti svetujem dobro miselno pripravo na tekme in treninge s pomočjo t.i. vizualizacije. V knjižnicah boš srečal tudi izraze: imaginacija, predstavljanje, mentalni trening. V kratkem pa gre za to, da si v mislih predstavljaš, kako boš igral. Pomembno je, da vidiš sebe na igrišču in da čutiš, kako izvajaš različne gibe. Si že kdaj opazil smučarje, kako pred vožnjo v mislih prepeljejo celotno progo. Še enkrat pa je pomembno: vaja dela mojstra. Torej ni dovolj le pred tekmami, ampak priporočam vsak dan vsaj 15 minut mentalne vadbe, saj s tem postopoma »bolje vidiš in bolje čutiš« v svojih predstavah. To pa potem prinese boljšo koncentracijo na tekmah. V svoje »filme« pa vnesi čim več elementov svojega športa.

Tako, upam, da sem ti vlil upanja in ponavljam: vztrajaj, nič od zgoraj navedenega ne bo prineslo rezultatov takoj!!

Opomba:
Ker sam nisem strokovnjak na tem področju, sem zaprosil za pomoč ustreznega strokovnjaka. Zgornji odgovor je sestavil športni psiholog iz Ljubljane Aleš Vičič, univ. dipl. psih., kateremu se zahvaljujem za prijazno pomoč.

Brane But, univ. dipl. psih.
elvita::tsj

Re: strah pred tekmami

ObjavaNapisal elvita::tsj » 22 Nov 2002 19:59

pozdravljeni!

hvala za odgovor.

Naj najprej povem kaj sem pozabila. Ukvarjam se s smučanjem. Delno imam obe obliki treme. Razmišljam kaj bodo drugi rekli o meni. Pred tekmo se zelo "slabo" počutim. Napeta sem, zato slabo odpeljem.Hodim k psihologinji vendar je dejala da strahu oz. treme ne bom kmalu in zlahka odpravila. Delam dihalne vaje ob katerih naj bi se sproščala. Vendar ko vdihnem začutim nekako podoben strah kot pred tekmo. Zato sem se odločila da bom letos nehala trenirati, pa čeprav v smučanju zelo uživam.

elvita
odgovor svetovalca::tsj

Re: strah pred tekmami

ObjavaNapisal odgovor svetovalca::tsj » 12 Dec 2002 09:08

Draga Elvita!

Tudi tokrat sem zaprosil za pomoč strokovnjaka, katerega odgovor sem posredoval že na tvoje prvo vprašanje. Oprosti zaradi zakasnitve, njegov odgovor na tvoje drugo vprašanje je naslednji:

Zakaj bi nehala? Veliko danes vrhunskih športnikov je imelo pri 14-tih letih tremo. Če imaš zdaj probleme s tremo na smučanju, še ne pomeni, da bo vedno tako. Mislim, da je bolj pomembno, da pri svojem športu uživaš in "navijam zate", da samo zaradi treme ne bi odnehala.

Lahko si pomagaš še z eno tehniko. Predstavljaj si, kako stojiš na štartu in kako te "zvija" trema in predvsem: kaj ti v tem trenutku šviga skozi glavo? Verjetno je ogromno nekih misli, neprijetnih misli; pravimo jim tudi: skrbi. Napiši jih na list. Napiši si, kaj vse te skrbi pred štartom.
Če bom slabo peljala…, če bom izpadla…, če bom naredila več napak…
Kaj bodo drugi rekli? Kaj si bodo drugi mislili? Kdo so ti drugi? Starši, prijatelji, trenerji, sotekmovalci…
Ko si napisala večino svojih skrbi pred štartom, list spravi za nekaj dni. Potem ga spet preberi in se sprašuj: Ali res ti ljudje tako mislijo? Kaj mi dokazuje, da tako mislijo o meni? Ali mogoče drugače mislijo? Nekatere od njih lahko direktno vprašaš, če si mislijo takšne stvari o tebi.

Pa še nekaj besed o tehnikah, ki jih že uporabljaš za sproščanje napetosti pred tekmah. Če tehnike zdaj še nimajo učinka, še ne pomeni, da ga ne bodo imele nikoli. Vztrajaj in malo poglej v knjige, če pravilno delaš. Kar se pa tiče dihanja, pa si na pravi poti. Ko vdihneš, je normalno (in celo dobro), da začutiš podobno napetost, strah kot pred tekmo. Takoj za tem pa moraš to napetost počasi, z občutkom izdihniti iz telesa in to ponoviti večkrat. Izdih nas sprosti in s pozornostjo na sproščanje napetosti iz prsi, ramen, vratu, obraza, trebuha, se naučimo, da nam izdih pomaga.

Zgornji odgovor je sestavil športni psiholog iz Ljubljane Aleš Vičič, univ. dipl. psih., kateremu se zahvaljujem za prijazno pomoč.

Elvita, vztrajaj, držim pesti zate!

Brane But, univ. dipl. psih.