Help!

Vprašanja na tosemjaz.net.
nekineki

Help!

ObjavaNapisal nekineki » 10 Dec 2019 22:25

Živjo
hodim v gimnazijo in pri veliko predmetih imamo govorne nastope/seminarske in vedno ko nastopam postem čisto rdeča v obraz in mi postane nerodno nekateri v razredu se potiho smejejo in moje "prijateljice" to vedno izpostavljajo čeprav one govorijo da je hec. Tudi ko se poskušam samo pogovarjati s profesoji postanem takoj rdeča v glavo. Nevem kako naj to preprečim, zelo mi je nerodno in to mi res niža mojo samopodobo. Poskusila sem zakriti z makeupom pa ni šlo. Nevem kaj naj naredim...
Hvala za odgovor
Uredništvo
Pošlji ZS
Pošlji e-pošto

Re: Help!

Uredništvo » 13 Dec 2019 06:27

Odgovor svetovalke
_________________

Pozdravljena nekineki!

Hvala za tvoje vprašanje in da si nam zaupala svojo težavo.

Tvoja rdečica je verjetno posledica treme, ki je oblika strahu, ki ga doživljamo ob dogodkih, ki so za nas pomembni. Pogosto so to situacije, v katerih se moramo izpostaviti pred drugimi in bomo s strani njih ocenjevani (npr. s strani učitelja, sošolcev). Pri tem smo v skrbeh, ali nam bo uspelo doseči želeni cilj, ali bomo uspešno naredili dober vtis, kaj si bodo drugi mislili itd. Tremo lahko spremljajo tresenje, potenje, pospešeno bitje srca, suha usta, tresoč glas, zvijanje v trebuhu in tudi rdečica. Tremo občutimo vsi, tudi najbolj izkušeni. Določena stopnja treme je celo pozitivna in lahko pripomore k boljšemu nastopu, če pa jo doživljamo v veliki meri pa nam lahko povzroča težave.

Bolj kot pred nastopom usmerjamo svojo pozornost in misli na to, kaj si bodo drugi mislili o nas, zagotovo bom spet zardela itd., bolj si s tem zvišujemo tremo in bolj intenzivna je rdečica. Pred nastopom tako poskušaj pozornost preusmeriti iz takih misli in se poskusi čim manj obremenjevati s tem, kaj si bodo mislili drugi. Osredotoči se na vsebino svoje predstavitve in si usmeri svoje misli na to, da te sošolci poslušajo, kaj zanimivega jim boš povedala in da jih boš naučila nekaj novega. Če ti bodo pred nastopom na misel prihajale negativne misli, ki lahko povečajo tvoj strah (in s tem tudi rdečico), kot so npr. ne zmorem, spremeni stavek v »ni res, zmorem!«. Opogumljaj samo sebe!

Pred nastopom je tudi pomembno, da se zelo dobro pripraviš. Poskusi doma vaditi svojo predstavitev. Lahko sama, pred ogledalom, če je možno pa je najbolje kar pred svojo družino/prijatelji. Tako lahko pridobiš nekaj vaje in pozitivnih izkušenj, da lahko obvladaš podobne situacije. Z vsako tako izkušnjo se ti bo strah začenjal počasi manjšati in se bo to začelo prenašati tudi na tvoje predstavitve pred razredom, ki ti bodo postajale vedno lažje. Doma pred nastopom lahko mogoče poskusiš tudi z vizualizacijo – naredi nekaj globokih vdihov in se sprosti. Nato zapri oči in si v misli prikliči učilnico, kjer boš predstavljala seminarsko nalogo. Situacijo si poskušaj čim bolj doživeto in natančno predstavljati – kako si boš pripravila potrebne pripomočke za predstavitev, tvoje sošolce in učitelja, ki te pozorno in brez obsojanja poslušajo in nato pojdi čez celotno svojo predstavitev točno tako kot si ti želiš, da bi jo predstavila in kot želiš da izpade.

Pred nastopom si lahko poskusiš pomagati tudi z različnimi (dihalnimi) tehnikami sproščanja. Primer zelo preproste je naslednji: vdihni skozi nos za 4 sekunde, potem 4 sekunde zadrži svoj dih in nato v 4 sekundah izdihni. Potem 4 sekunde počakaš in nekajkrat vse skupaj ponoviš. Lahko poskusiš tudi to tehniko: eno dlan razpri pred seboj. Pripravi kazalec druge roke in ga postavi na spodnje del palca na razprti dlani. Počasi vdihni skozi nos in ob tem s kazalcem počasi potuj po palcu navzgor. Potem počasi izdihni skozi usta in ob tem počasi potuj s prstom po palcu navzdol. Enako ponovi na vsakem prstu. Tehniko lahko izvajaš doma, lahko pa tudi v šoli pred nastopom. Lahko si poiščeš nek miren kotiček ali greš na WC in se poskušaš čim bolj umiriti in sprostiti.

Za konec pa bi ti rada povedala še to, da nekatere raziskave ugotavljajo, da drugi zaznavajo zardevanje kot nekaj prikupnega, očarljivega in pristnega 😊 ter da se z zardevanjem srečuje zelo veliko ljudi, po vsej verjetnosti tudi katera od tvojih prijateljic, za katere poročaš, da imaš občutek, da se ti med nastopom po tiho smejijo. Verjamem, da ti ob tem ni lahko in da trenutno doživljaš stisko. Hkrati pa verjamem, da jo z malo truda lahko odpraviš. Da ti rdečica ne bi preveč vplivala in znižala tvojo samopodobo, si lahko pomagaš tudi z naslednjimi 10 koraki in nasveti http://www.tosemjaz.net/clanki/verjamem-vase/.

Verjamem, da zmoreš odlično opraviti svoje nastope, začni verjeti še ti! Upam, da ti bodo nasveti pomagali. Želim ti lep in čaroben praznični december!
Sara Seršen, dipl. psihologinja (un)