šport in stres,strahovi....

Vprašanja na tosemjaz.net.
Iwantmylifeback
Objave: 1
Pridružen: 07 Sep 2018 14:49

šport in stres,strahovi....

ObjavaNapisal Iwantmylifeback » 02 Nov 2018 17:35

Pozdravljeni
Tega nisem povedala še nikomur, ker ne vem ali me bi razumeli ampak me to že tako dolgo mori, da enostavno ne morem več držati tega v sebi.
Torej sem športnica in tenis treniram že okoli šest let. Iz leta v leto sem boljša rezultatov pa ni. Na treningih blestim in mi gre res odlično, ko pa pridem na tekmo kjer vladata napetost in pritisk pa tega ne zmorem pokazati. Preveč se sprašujem kaj bo če naredim napako in srce mi dela pospešeno včasih se počutim izgorelo, postane mi vroče in živčna sem. In ko vedno dosežem slab rezultat vem da sem razočaranje, vem da se razočarala starše sprašujem se kaj si mislijo "prijatelji" ko vedno izgubim ali mimojedoči ki gledajo to tekmo a noben ne ve v resnici kakšno veliko željo imam po zmagi a vedno ko pridem tja se mi vse sesuje kot da držim prvič lopar v rokah. Tako dolgo nisem že dosegla lepega rezultata da ne vem več "kako je zmagati" oziroma kako biti presrečen ko se lahko pohvališ da si bil zelo dober. Vem da je vse v glavi a če si jaz pred tekmo govorim da zmorem, da znam, da lahko zmagam globoko v sebi ko stopim na igrišče vse izgine vse te besede se spremenijo v strah da kaj bo če spet izgubim...
Danes sem tudi sanjala tenisko tekmo med mano in neko osebo bilo je 2:1 v gemih a sem se zbudila, ker nisem želela nadajevati sanj, nevem zakaj.. Prosim za odgovore saj v tem športu uživam ampak sem že zdaj izgubljena in pod stresom zaradi tega in tu nastopi še pritisk in ocene v šoli.......
hvala
Uredništvo
Pošlji ZS
Pošlji e-pošto

Re: šport in stres,strahovi....

Uredništvo » 09 Nov 2018 12:30

Odgovor svetovalke
_________________

Lepo pozdravljena!

Dobro je, da si vendarle izpostavila vprašanje, ki te sodeč po povedanem, teži že dolgo časa.

Kar opisuješ je anksioznost pred tekmo, ki pogosto bega športnika in negativno vpliva na uspešnost na tekmi.
Pojavlja se pravzaprav pri večini športnikov, zato gre za precej normalno doživljanje. Kaže se kot pretirana zaskrbljenost zaradi stvari, povezanih s tekmo. Ravno misli pa so tiste, ki vplivajo na vedenje in telesne odzive. Pri čemer negativne misli in strahovi, ki jih opisuješ, pogosto res izzovejo negativna stanja tudi na telesni ravni, ki jih tudi sama navajaš. Neprijetna izkušnja lahko vodi do tega, da prihodnjič o tem razmišljamo še več, s čimer ustvarjamo začaran krog.

Psihološka priprava pred tekmo je namreč prav tako pomembna kot fizična: včasih lahko celo bolj. Pred desetletji se vsaj pri nas temu vidiku priprave še ni posvečalo tolikšne pozornosti, danes pa zelo dobro razumemo pomembnost tega. Gotovo si med ogledom kakšne izmed tekem po TV slišala, da je športnik za namen boljše priprave sodeloval s psihologom.
Nisem dobro razumel, ali treniraš v klubu ali samostojno. Če imaš trenerja, lahko vprašanje glede tovrstne priprave nasloviš tudi nanj. Morda ti bo lahko svetoval sam, morda te bo znal usmeriti dalje. V večini klubov športnike opremijo tudi s temi znanji - morda imate v klubu nekoga, ki se tej temi bolj posveča.
Prepričan pa sem, da pri tem ne bi naletela na nerazumevanje, tako da kar pogumno.

Zapisala si, da si po slabem rezultatu "razočaranje" za druge. Gre za kar težko breme, ki si ga s takšno posplošeno oceno nalagaš. Športno udejstvovanje predstavlja delček tebe, posamična tekma še veliko manj: teh bo še veliko, kajne? Da bi bila zaradi enega samega rezultata razočaranje, ne more držati, hkrati pa te takšno razmišljanje postavlja še pred večje breme v prihodnje. Tudi sama ocenjuješ, da si iz leta v leto boljša.
Razmisli tudi, ali je lahko rezultat na tekmi samo slab ali samo dober. Med črno in belo je namreč še cela paleta drugih barv. S čim si bila zadovoljna? Si prepoznala kakšen pozitiven premik?
Področje, ki potrebuje izboljšavo, tj. psihološka priprava pred tekmo, si sama zelo dobro prepoznala, kar je seveda velik plus. Tej prepoznavi naj sledi še konkretnejši korak v to smer.

V branje bi ti priporočal katero izmed del, ki govorijo o psihološki pripravi športnika. Npr.:
- Motivacija in šport (Tušak, 2009),
- Psihična priprava športnika na nastop (Tušak, 2008).

Na povezavi se nahaja raziskovalna naloga, ki pod točko 2.3. govori o tehnikah psihološke priprave pred nastopom:
http://www.bistra.si/images/raziskovaln ... tnikih.pdf

Koristna bi se mi zdela tehnika dihalnih vaj, kjer se osredotočaš na dihanje, ki je globoko in umirjeno. Vdih skozi nos traja 4 sekunde, izdih skozi usta približno 8sek. Globoko dihanje je namreč povezano z nižjo napetostjo in nemirom, ki sta prisotna pred nastopom.

Še ena povezava, ki lahko pomaga razumeti občutke pred tekmo:
http://www.epsihologija.si/novica/734_k ... pred-tekmo

Tam kjer treniraš, pa jih le povprašaj, ali ti lahko na pomoč priskočijo še s kakšnim nasvetom: s takšnimi vprašanji se gotovo srečajo večkrat.

Lepo te pozdravljam,
Matic Cizel, mag. psihologije